Food Stamp – Change from the ground up

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Let’s do a bit of thinking this morning: imagine for a second you don’t have enough money to buy healthy food? Ready? Well, you now belong to a bit percentage of the population. Now, think again: could you make it happen if you really wanted to?

In America, food stamps are given to people who have a low income to help with groceries every month. While food assistance varies from state to state, a typical food-stamp budget amounts to a paltry $1 per person, per meal. One thing I am going to add is that with this amount we are only able to by the basic, cheap, processed food. Why is this? Simple: high fructose corn syrup gets a subsidy from the government and that’s why it’s everywhere: it’s cheap and high calorie. 

This is what the documentary Food Stamped is about. Husband and wife filmmakers, Yoav and Shira Potash, tackled the idea and went on a Food Stamp Diet which meant a budget of 50$ per week for both of them, but making every meal a healthy and balanced one. 

The filmmakers acknowledge that they had some advantages from the start. For one, Shira’s experience as a nutrition expert provided her not only with the knowledge of what constitutes a healthy meal, but also the practice of how to prepare it. 

On the other hand, Shira’s filmmaker husband Yoav possesses no formal nutritional knowledge and was, more or less, dragged into the challenge by his health-crusading wife. In a humorous scene in which the couple trapezes through the grocery store with their low-budget shopping list in hand, Yoav asks – incredulously – “You’re choosing lettuce over coffee?” When Shira reminds Yoav of the high price of his daily habit, he mentions that perhaps he will have to “crash Alcoholics Anonymous meetings” for the free coffee.

I’m often surprised at the prices people are willing to pay for boxes of breakfast cereals that are full of nothing more than sugar, or bags of chips that offer nothing good for your body whatsoever. And don’t get me started on soda and all the other sugary drinks that flood our stores. In short, they are an absolute health disaster!

These pricey processed foods will eat up your grocery budget in the blink of an eye, and will cause disease in the long-term. In reality, any money spent on junk food is a waste, and purging these items from your grocery list is the first step to eating clean on a budget.

Some of the healthiest foods are incredibly affordable, even under $1 a serving, such as:

  • Raw organic milk
  • Raw nuts and seeds
  • Two free range organic eggs
  • Avocado, berries and broccoli
  • Fermented foods you make at home

Getting back to the original question, is it possible to eat healthy on a very limited budget? I believe it can be done – if you keep these foundational rules in mind…

Tips for Stretching Your Food Budget and Still Eating Real Food

In order to protect your health, I believe you should spend 90 percent of your food budget on whole foods, and only 10 percent on processed foods (unfortunately most Americans currently do the opposite). This requires some strategy, especially if you’re working with a tight budget:

  • Become resourceful: Seek to get back to the basics of cooking – using the bones from a roast chicken to make stock for a pot of soup, extending a Sunday roast to use for weekday dinners, learning how to make hearty stews from inexpensive cuts of meat, using up leftovers and so on.
  • Plan your meals: If you fail to plan you are planning to fail. This is essential, as you will need to be prepared for mealtimes in advance to be successful. You can generally plan a week of meals at a time. Make sure you have all ingredients necessary on hand, and then do any prep work you can ahead of time so that dinner is easy to prepare if you’re short on time in the evenings.
  • Buy organic: The most important foods to buy organic are animal, not vegetable, products (meat, eggs, butter, etc.), because animal foods tend to concentrate pesticides in higher amounts. If you cannot afford to buy all of your food organic, opt for organic meat first.
  • Buy in bulk when non-perishable items go on sale. If you are fortunate to live near a buyer’s club or a co-op, you may also be able to take advantage of buying by the pound from bins, saving both you and the supplier the cost of expensive packaging.
  • Frequent farmer’s markets. You may be surprised to find out that by going directly to the source you can get amazingly healthy, locally-grown, organic food for less than you can find at your supermarket. This gives you the best of both worlds: food that is grown near to you, cutting down on its carbon footprint and giving you optimal freshness, as well as grown without chemicals, genetically modified seeds, and other potential toxins.

The change has to happen from the ground up!

 

Documental FOOD STAMPED

Vamos a hacer un poco de reflexión esta mañana: imagina por un segundo que no tienes suficiente dinero para comprar comida saludable. ¿Listos? Bueno, ahora perteneces a la mayor parte de la población. Ahora, pensamos de nuevo: ¿podrías hacerlo si realmente quisieras?

En Estados Unidos, los cupones de alimentos se les da a las personas que tienen bajos ingresos para ayudar a comprar comestibles cada mes. Aunque la ayuda alimentaria varía de un estado a otro, un presupuesto común de cupones de alimentos asciende a un míseros $ 1 por persona y por comida. Una de las cosas que voy a añadir es que esta cantidad nos da para comprar la comida básica y procesado. ¿Por qué? Sencillo: el jarabe de maíz alto en fructosa consigue una subvención del gobierno y por eso está en todas partes, es barato y alto en calorías.

Esto es de lo que trata el documental Food Stamped. Marido y mujer cineastas, Shira y Yoav Potasa, abordaron la idea e hicieron una dieta que consiste en un presupuesto de $ 50 por semana para los dos, con el objetivo de hacer que de cada comida sea sana y equilibrada.

Los realizadores reconocen que tenían algunas ventajas desde el principio. Por un lado, la experiencia de Shira como educadora de nutrición, que no sólo le proporciona con el conocimiento de lo que es una dieta sana, sino también la práctica de cómo prepararla .

Por otra parte. el cineasta marido de Shira, Yoav no posee ningún conocimiento formal nutrición y fue, más o menos, arrastrado al desafío por su esposa. En una escena bastante humorística mientras la pareja recorre los pasillos de un supermercado con la lista de la compra en la mano, Yoav pregunta – incrédulo – ” ¿prefieres comprar una lechuga antes que café? ” Cuando Shira le recuerda el alto precio de su hábito diario, él menciona que tal vez que va a tener que asistir a reuniones de Alcohólicos Anónimos para poder tomar café gratis.

Muy a menudo me sorprende el precio que la gente está dispuesto a pagar por cereales para el desayuno que están llenos de nada más que de azúcar, o de bolsas de patatas fritas que ofrecen absolutamente ningún valor nutricional. Y no hago referencia a los refrescos y otras bebidas azucaradas que plagan las estanterías de los supermercados.

Algunos de los alimentos más saludables son increíblemente asequibles. Alimentos que podrás adquirir por menos de $ 1 por porción:

  • Leche cruda orgánica
  • Las nueces crudas y semillas
  • Dos huevos orgánicos libres de jaulas
  • Aguacate , bayas y brócoli
  • Los alimentos fermentados que usted hace en su casa

Volviendo a la pregunta original , ¿es posible comer sano con un presupuesto muy limitado? Creo que puede ser – si sigues unas reglas de nutrición fundamentales. 

Consejos para estirar tu presupuesto  y comer comida de verdad

Con el fin de proteger su salud, en mi opinión deberías pasar 90 por ciento de su presupuesto para alimentos en los alimentos frescos, y sólo el 10 por ciento en alimentos procesados ​​(por desgracia la mayoría de los estadounidenses apuesta por lo contrario) . Esta estrategia requiere un poco de planificación, especialmente si estás trabajando con un presupuesto ajustado:

  • Sé ingenioso: Tratar de volver a los fundamentos de la cocina – con ayuda de los huesos de un pollo asado para hacer un caldo. Aprovechar la comida del domingo para cenas entre semana es algo que funciona muy bien.
  • Planea las comidas: Si fracasas en planear, estás planeando el fracaso. Esto es esencial, ya que tendrás que preparar las comidas con antelación para tener éxito. Normalmente puedes planificar una semana de comidas a la vez.
  • Compra alimentos orgánicos: Los alimentos más importantes para comprar orgánicos son los animales, como la carne, huevos, mantequilla , etc . Debido a que los alimentos de origen animal tienden a concentrar los plaguicidas en cantidades superiores. 

 

¡El cambio tiene que darse desde el suelo hacia arriba!

 

 

 

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