Get your sleep on point

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Hey guys, happy Thursday!

Can you relate to he picture? Here we go, today I’m touching a bit of a sticky subject but very on point this time a year: exam time! In a society with developed cultural patterns, stress and lack of sleep are so common they are almost happening by default. On the down side they are considered inevitable, but on the bright side they are signs of productivity and motivation: who doesn’t admire an individual sufficiently dedicated to the point of staying in the office until 2 in the morning to meet a deadline?

This guy is killing himself -literally. The vicious cycle of stress and lack of sleep stirs every system in our body, including those who eat healthy. To be truly healthy, you need to break this cycle, giving priority to sleep and managing your stress.

The problem with this lifestyle is not the stress. The human body is designed to cope with stress. The problem is the type of stress.

Stress is categorized into two types: acute and chronic. Acute stress is short but intense. A five year old comes out of nowhere and runs in front of your car. Your heart stops. You dodge to a halt and manage to avoid the child. It takes you a couple of minutes to recover, but you do. This is the kind of stress that our body is designed to endure. When you see that child, your nervous system is activated to deal with that situation. Stress hormones, adrenaline and dopamine, amongst others, run through your body, sharpening your reflexes and giving you a sublime concentration.

Compared to acute stress having a lousy job or a pending examination seem insignificant. If your system can handle the shock of almost hitting someone, it should be able to cope with a maniac boss, shouldn’t it? Unfortunately not. Most modern stress is not sharp, it’s chronic, small but runs in the long term. Chronic stress is 9-5 days which become 9-7 and taking work home.

 Nobody wants to stay in this state of continuous stress, and while we have no control over the stress, we do have it over our sleep. Make sleep a priority, more important than washing dishes and especially more important than television. You may never have time, but you need to make time, 8 hours a night is ideal.

Chronic stress is a modern monster. Somehow, the sleep/stress cycle must be broken because walking around day after day like a zombie with caffeine overdose is no way to live. Find the best way to combat stress, and make an effort to reclaim your sleep .

 

¡Hola a todos! 

Estamos de vuelta y hoy voy a tocar un asunto un poco pegajoso pero que viene muy a cuento: la época de exámenes. En una sociedad de patrones culturales desarrollados, el estrés y la falta de sueño son tan comunes que vienen prácticamente por defecto. Por el lado malo son considerados inevitables, pero por el lado bueno son señales de productividad y motivación: ¿quién no admira a un individuo lo suficientemente dedicado hasta el punto de quedarse en la oficina hasta las 2 de la mañana para cumplir con una entrega?

Este individuo se está matando –literal. El ciclo vicioso del estrés y la falta de sueño agita cada uno de los sistemas de nuestro cuerpo, incluso en todos aquellos que comen de lo más sano. Para ser verdaderamente sano, necesitas romper con este ciclo, dándole prioridad al sueño y manejando tu estrés.

El problema con este estilo de vida tan moderno y ajetreado no es el estrés. El cuerpo humano está diseñado para lidiar con el estrés. EL problema es el tipo de estrés.

El estrés se categoriza en dos tipos: agudo y crónico. El estrés agudo es corto pero intenso. Un niño de cinco años sale de la nada y corre delante de tu coche. Tu corazón se para. Das un frenazo y consigues esquivar al niño, y aunque tardas un par de minutos en recuperarte, lo haces. Este es el tipo de estrés que nuestro cuerpo está diseñado a aguantar. Cuando ves a ese niño, tu sistema nervioso se activa para lidiar contra esa situación. Las hormonas del estrés, la adrenalina y la dopamina entre otras, recorren tu cuerpo, agudizando tus reflejos y dándote una concentración sublime.

En comparación con este tipo de estrés agudo, un pésimo puesto de trabajo o un examen pendiente parecen insignificantes. Si tu sistema puede con el shock de casi atropellar a alguien, ¿puede con un jefe maniático? Desafortunadamente, no. La mayoría del estrés moderno no es agudo, es crónico, de pequeña intensidad pero a largo plazo. El estrés crónico son jornadas de 9 a 5 que se convierten en 9 a 7, y aun así llevándote trabajo a casa.

Nadie quiere quedarse en este estado de estrés continuo, y mientras no tenemos control sobre el estrés, si lo tenemos sobre nuestras horas de sueño. Haz de dormir tu prioridad- más importante que lavar los platos y sobre todo más importante que ver la televisión. Nunca tendrás tiempo, pero deber crear ese tiempo, 8 horas cada noche es lo ideal.

El estrés crónico es un monstruo moderno. De alguna forma, el ciclo de sueño/estrés se debe romper ya que estar andando como un zombie con sobredosis de cafeína no es forma de vivir. Encuentra la mejor forma de combatir el estrés, y haz un esfuerzo para reclamar tus horas de sueño.

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2 thoughts on “Get your sleep on point

  1. Bighead63

    Sup! I have nominated you for the Liebster Award. Please, see my blogpost titled ‘Liebster Award’ to find more information about this. Congrats! =D

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